Vzdelávacie systémy dostatočne rýchlo nereflektujú meniacu sa dobu. Odborníci však vedia, ako budú vyzerať „zelené“ udržateľné profesie budúcnosti!
Súčasné vzdelávanie žiakov zatiaľ nedokáže pripraviť na povolania, ktoré budú v budúcnosti najžiadanejšie.
„Na pracovný trh sa už dnes dostávajú ľudia, ktorí v rámci svojho vzdelania nespĺňajú požiadavky doby a tým, ako sa technológie mimoriadne rýchlo vyvíjajú, bude to stále väčší problém. Vstupuje nám do toho aj klimatická kríza, rozvoj umelej inteligencie a tiež mnohé spoločenské zmeny. Našou ambíciou by teda malo byť pripravovať žiakov na zelené profesie budúcnosti,“ vraví riaditeľka našej mimovládnej organizácie Živica Ivana Poláčková.
Budúce profesie už dnes môžeme vytypovať na základe stúpajúceho záujmu o niektoré témy. Ochrana biodiverzity, ovzdušia, ale aj praktické problémy súvisiace napríklad s obrovským nárastom automobilovej dopravy alebo podporou obnoviteľných zdrojov energie , kladú celkom iné nároky na vzdelávacie systémy. V budúcnosti bude podľa odborníkov napríklad žiadaná profesia architektky udržateľného dizajnu, technika veterných turbín či nabíjacej stanice pre elektromobily, klimatickej vedkyne, obsluhy úpravne vody, technika bicyklov, operatívy recyklačného centra, mestského pastiera a podobne.
„Zelené pracovné miesta sú také, ktoré znižujú spotrebu energie a surovín, obmedzujú emisie skleníkových plynov, minimalizujú odpad a znečistenie, chránia a obnovujú ekosystémy a umožňujú podnikom a komunitám prispôsobiť sa klimatickej zmene. Zároveň musia fungovať na princípe spravodlivosti a dôstojnosti,“ vysvetľuje Ivana Poláčková.
Živica a jej platforma Hurá von! spolu s partnermi zo spomínaných krajín v rámci projektu „Vzdelávanie k udržateľnej kariére“ podporeného z programu Erasmus+ aktuálne testuje aktivity na posilnenie praktických zručností a talentov potrebných pre budúcnosť, aj zvedomenie si prepojenia aktuálnych environmentálnych a globálnych výziev s výberom povolaní.
„Našim cieľom je vo finále priniesť viac informácií a inšpirácií pre prácu s mladými ľuďmi v tejto dôležitej téme, v prepojení s výučbou praktických zručností v exteriéri, pretože predpokladáme, že práve tam sa bude sústrediť väčšina profesií zamerných na riešenie akútnych výziev 21. storočia . Metodiky spracujeme v priebehu roka 2025 a ponúkneme pedagógom, psychológom a kariérovým poradcom a poradkyniam,“ uzatvára Ivana Poláčková.