Darujte
2%

Škola má nielen poskytovať vedomosti, ale i rozvíjať emocionálnu inteligenciu a sociálne zručnosti – pripomína nám dnešný Medzinárodný deň vzdelávania!

Eva Sládková
24.1.2025
Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov pred siedmimi rokmi vyhlásilo 24. január za Medzinárodný deň vzdelávania. Cieľom je v kontexte globálneho nárastu násilia, diskriminácie, rasizmu a nenávistných prejavov pripomenúť kľúčovú úlohu vzdelávania pre mier a rozvoj. Aj preto sa stále viac kladie dôraz na to, že škola má nielen poskytovať vedomosti, no má žiakov na svet pripravovať aj po emocionálnej a sociálnej stránke.

Pedagogickí lídri z celého Slovenska zapojení do nášho programu Komenského inštitút vo svojich aktuálnych projektoch reflektujú práve tieto požiadavky. Sociálne a emocionálne zručnosti detí posilňujú napríklad prostredníctvom literárnych diel na hodinách slovenského jazyka a literatúry, vytvárajú pozitívne a podporné prostredie prijímajúce rôznorodosť a inakosť a tiež posilňujú medzigeneračnú spoluprácu.

„V Komenského inštitúte sa učiteľky a učitelia vzdelávajú a zároveň inšpirujú. Súčasťou vzdelávania je aj realizácia pedagogických projektov, ktoré sú inkubátormi inšpirácií a šíria sa aj medzi iných pedagógov naprieč Slovenskom. Učitelia sa o svoje metódy a prístupy delia na webinároch, v podcastoch, blogoch a prostredníctvom ukážkových hodín, ktoré sú potom dostupné bezplatne a online,“ vysvetľuje koordinátorka ročného programu Komenského inštitútu Uršuľa Mičovská.  

Z projektov, ktoré menia školy na bezpečnejšie miesta pre žiakov spomeňme napríklad ten, ktorý realizuje pedagogička Linda Ižárová na ZŠ Československej armády v Prešove. Nazvala ho „VŠiMNi S! (Všímavosť v škole)“ a jeho zámerom je zvýšiť úroveň pozornosti, sústredenosti žiakov a znížiť vplyv negatívneho stresu pomocou aktivít s prvkami mindfulness techník.

„Precvičovaním jednotlivých aktivít na hodinách si žiaci trénujú udržanie svojej  pozornosti a sústredenie sa na konkrétnu vec, budú lepšie ovládať svoje emócie, čím sa zlepší aj klíma v triede. Zlepšením triednej klímy, zvýšením pohody na hodinách sa zmení aj správanie žiakov, ich práca a spolupráca, ktorú si môžu všimnúť aj  vyučujúci iných predmetov. Zámerom projektu je tiež vytvorenie manuálu pre učiteľov a žiakov, ktorý bude obsahovať aktivity s prvkami mindfulness. Príručka bude koncipovaná ako manuál pre učiteľov, ale aj samotných žiakov, ktorým poslúži ako nástroj (bude obsahovať pracovné listy) ako zvýšiť svoju pozornosť a sústredenosť a znížiť dopad negatívneho stresu,“ vysvetľuje Linda Ižárová.

Lucia Ilošvajová zo Základnej školy Moskovská 1 v Michalovciachi zas projekt „ODLIŠnosTI – sCITlivenie voči INAKosti“ smeruje nielen na študentov, ale aj na ich rodičov. Pripravuje workshopy, dotazníky a rôzne iné aktivity.

„Cieľom je vytvoriť pozitívne a podporné prostredie, kde deti a dospelí budú rešpektovať a akceptovať rôznorodosť, inakosť a individuálne rozdiely druhých. Považujem za dôležité, aby deti na základe pochopenia a prijatia druhých (aj samých seba) dokázali nadväzovať vzťahy a priateľstvá bez predsudkov voči inakosti,“ vysvetľuje Lucia Ilošvajová.

Táto mimoriadna pedagogička dokonca dokázala nadchnúť svoje žiačky natoľko, že spolu s ňou pravidelne navštevujú marginalizovanú komunitu a organizujú pre tamojšie deti doučovacie hodiny z rôznych predmetov, vrátane matematiky, slovenčiny a angličtiny. „10 ročné dievčatá, ktoré sa rozhodli aj napriek predsudkom okolia každú stredu po vyučovaní stráviť čas s rovesníkmi, ktorí sú iní, by mohli byť príkladom mnohým dospelým,“ uviedla Lucia Ilošvajová.

Podobný zámer má aj pedagogička Annamária Hlušíková z Gymnázia na Ul. L. Sáru 1 v Bratislave, ktorá je presvedčená o tom, že predmet slovenský jazyk a literatúra otvára v tomto smere obrovské možnosti. Chce totiž posilniť sociálne a emocionálne zručnosti študentov gymnázia prostredníctvom literárnych diel na hodinách slovenského jazyka a literatúry.

“Práve som uprostred projektu a aktuálne diskutujeme o príbehoch ľudí, ktorí sú iní. Prebrali sme literárne dielo Chrám Matky Božej v Paríži a otvorili tému inakosti,” vysvetľuje Annamária Hlušíková.

Komenského inštitút sieťuje stovky podobne nadšených pedagógov, ktorí takto robia zmeny nielen na svojej škole, ale aj v širšom spoločenskom okolí. Podľa jeho manažérky Zuzany Labašovej, Medzinárodný deň vzdelávania je príležitosťou, aby sme takýchto výnimočných učiteľov a učiteľky vyzdvihli a ocenili.

V Komenského inštitúte veríme, že vysoko motivované a inovatívne učiteľky/učitelia a riaditeľky/riaditelia dokážu najlepšie naštartovať zmenu vzdelávacieho systému, ktorá je veľmi potrebná. Následne dokážu inšpirovať stovky ďalších pedagógov naprieč Slovenskom. Naším cieľom je takýchto pedagógov podporovať, sieťovať a pomáhať im šíriť inšpirácie do všetkých škôl,” uzatvára manažérka Komenského inštitútu Zuzana Labašová. 

0