fbpx
Podporte
nás

Mliečne desiaty na školách sú trestuhodným plytvaním. Vyzývame ministra, aby urobil analýzu

Eva Sládková
23.2.2023
Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Samuel Vlčan sa všemožne snaží zachovať mliečny program na školách a žiakom sľubuje, že mliečne desiaty ministerstvo zadotuje. Pritom je veľmi otázne, či školáci o tieto desiaty naozaj majú záujem. Aj v čase socializmu sa nosili do škôl mlieka, pričom si mnohí pamätajú, ako sa nimi deti ohadzovali. Zdá sa, že dnes to veľmi iné nie je.

Manažérka nášho programu Zelená škola odmieta naratív ministerstva, či deti prídu alebo neprídu o mliečne desiaty zadarmo. Upozorňuje tiež na to, že na školách sa s týmito desiatami plytvá a vytvára sa obrovský odpad, čo si spoločnosť v čase klimatickej a energetickej krízy nemôže dovoliť.

„Spolupracujeme s vyše 200 školami v rôznych regiónoch Slovenska. Ich učiteľky nás opakovane upozorňujú na problém mliečnych desiat. Trápi ich, koľko z nich končí v smetných košoch ešte cestou z jedálne, koľko skončí popučených v školských taškách, lebo ak ich deti nezjedia alebo nevypijú, berú ich domov. V takom júni je to celkom povážlivé aj z hygienického hľadiska. Pre vedúce jedálne nie je akceptovateľné, aby mlieko či jogurty nevydali, ak je škola v programe zapojená – nemôžu ich vydávať len deťom, ktoré majú záujem,“ vysvetľuje manažérka Zelenej školy Zuzana Gallayová, ktorá dodáva, že by sme si mali uvedomiť, že zadarmo nie je nič.

Aj keď ministerstvo hovorí o záchrane desiat zadarmo, vždy sa na obrovské sumy, ktoré stoja, musia pozbierať daňoví poplatníci. CEEV Živica preto vyzýva ministra, aby najskôr urobil analýzu, aký je skutočný záujem detí a ich rodičov, koľko financií nás to ročne stojí a koľko z týchto mliek a jogurtov končí v košoch. „Z našich skúseností totiž ide časť týchto financií naozaj priamo do koša. Pretože mlieko zadarmo nie je zadarmo. A nejde len o financie. V EÚ sa tretina potravín vyhadzuje a mliečne školské desiaty sú u nás mnohokrát súčasťou tohto odpadu. V čase klimatickej a energetickej krízy to považujem za naozaj závažný problém. Apel na ekonomickú situáciu rodín je slabým argumentom v protiklade s realitou, ktorú denne vidia pedagógovia na slovenských školách,” uzatvára Zuzana Gallayová.

 

0