Podporte
nás

Jedinečný prieskum Komenského inštitútu: Pedagógovia sa neboja umelej inteligencie, potrebujú však vhodné podmienky a príležitosti vzdelávať sa.

Eva Sládková
23.10.2024
Umelá inteligencia prestáva byť v školstve strašiakom a stále viac – najmä mladých učiteliek a učiteľov – ju využíva vo vyučovacom procese. Ukázal to najnovší prieskum, ktorý dal vypracovať náš Komenského inštitút vďaka podpore Nadácie ZSE.

Prieskum sa realizoval na reprezentatívnej vzorke učiteliek a učiteľov základných a stredných škôl naprieč Slovenskom.

Polovica učiteľov a učiteliek uviedla, že umelú inteligenciu používa, pričom tretina dokonca pravidelne. Väčšina z nich AI využíva pri písaní textov a tvorbe obrázkov.

“Veľmi nás teší, že oproti postojom verejnosti, pedagógovia vnímajú umelú inteligenciu pozitívnejšie a s menšími obavami. Zatiaľ čo verejnosť mala viac negatívnych asociácií (napr. strach, hrozba, podvody), pedagógovia každého veku mali skôr pozitívne asociácie (napr. pomáha, uľahčuje prácu, rieši problémy). Príchod umelej inteligencie teda vnímajú skôr ako pomoc vo svojej práci,” vraví manažérka Komenského inštitútu Zuzana Labašová.

Oslovené učiteľky a učitelia očakávajú, že v budúcnosti by im umelá inteligencia mohla výrazne uľahčiť prácu.   Vyjadrili však aj obavy, a to najmä z absencie pravidiel, ktoré by používanie umelej inteligencie mali regulovať. V súčasnosti približne na 4% škôl existujú smernice o používaní nástrojov AI, na ďalších 13% sa nejaké pravidlá ešte len pripravujú. V USA na rovnakú otázku kladne odpovedalo 63% učiteliek a učiteľov.

“Z prieskumu tiež vyplýva, že z pedagógov, ktorí doposiaľ nevyskúšali žiadny AI nástroj až 47% nemá príležitosti AI vo vyučovacom procese využívať a 36% takých pedagógov nástroje umelej inteligencie nepoužíva, lebo ich používať nevie,“ dodáva Zuzana Labašová.

Komenského inštitút nielenže sieťuje inovatívnych učiteľov, ale ch tiež vzdeláva v rôznych oblastiach, používanie umelej inteligencie nevynímajúc. O nedávny vzdelávací program na túto tému bol obrovský záujem.

“V školstve máme množstvo učiteliek a učiteľov, ktorí nechcú stagnovať a majú veľký záujem posúvať sa ďalej, často však nemajú vhodné podmienky nové technológie využívať, ani príležitosti sa v tejto oblasti vzdelávať,“ uzatvára výkonná riaditeľka CEEV Živica, manažérka Komenského inštitútu Zuzana Labašová.

Prieskum realizovala na reprezentatívnej vzorke učiteliek a učiteľov ZŠ a SŠ zo všetkých regiónov Slovenska agentúra 2muse v rámci projektu CEEV Živice a Nadácie ZSE. Podrobnosti nájdete tu:

https://www.uschovna.cz/zasilka/QXCFELEPDER6ZH2F-V4B/

0