V Komenského inštitúte vznikla unikátna metodika pre rozvíjanie žiakov so špeciálnymi potrebami
Škola výborným miestom, aj keď nie jediným, kde si majú aj títo žiaci možnosť rozvíjať svoje silné stránky a zároveň trénovať si trpezlivosť. Myslí si autorka metodiky.
„V špeciálnych školách sú deti, ktoré nestihli vo vývine dozrieť včas a mnohí z nich ani nedozrejú. Ich život od začiatku sprevádza množstvo problémových situácií pre nich samých aj ich rodičov. Šanca dobre sa uplatniť v živote, byť prospešným pre seba a svoje blízke okolie či dokonca spoločnosť by mala byť prioritou každej školy. Verím, že im môže pomôcť metodika, ktorá vychádza z mojich dlhoročných skúsenosti,“ vraví riaditeľka Andrea Kristeľová. Metodika, ktorú vypracovala v rámci projektu Komenského inštitútu CEEV Živica, vychádza z overených aktivít, ktoré realizovali žiaci školy najmä v domácom prostredí. Realizovali a zdokumentovali ich rodičia žiakov a aj pedagógovia v škole.
„Ponúka praktický návod ako systematicky a plánovane rozvíjať žiaka v 6 oblastiach ako sú – domáce a sebaobslužné práce, slovenčina, matematika, pohybová, zmysluplné trávenie voľného času a dobrovoľná a to v 3 výzvach – jesennej, zimnej a jarnej. Metodika obsahuje podporný materiál pre učiteľov špeciálnych základných škôl, učiteľov špeciálnych tried základných škôl a aktívnych rodičov, v ktorých záujme je rozvíjať svoje dieťa/žiaka v takej miere, aby dosiahlo úplnú samostatnosť a to opakovaným skúšaním, trénovaním rôznych činností, do ktorých sú žiaci zapojení vlastnou činnosťou, vlastným objavovaním, vlastným skúšaním vecí, ktoré ešte možno nerobili. Rodičia vystupujú v roli sprievodcov. Za vopred dohodnutých pravidiel sprevádzajú žiaka jeho osobným rozvojom,“ vysvetľuje autorka.
Andrea Kristeľová ponúka metodiku bezplatne všetkým pedagógom špeciálnych škôl aj rodičom. Metodickú príručku si môžu stiahnuť tu:
https://www.szskrupina.sk/metodicka-prirucka-2023